lördag 16 mars 2019

Lång väg till rättvisa av David Baldacci


Det var nog ett tag sedan jag läste någon bok av David Baldacci. Jag har skrivit upp några stycken på mina läslistor, men jag minns inte att jag läst dem… Jo, en minns jag Julresan. Varje gång jag ser den myser jag. Inte för jag kommer ihåg så mycket vad den handlar om men känslan är ändå bra när jag ser den. 

Men nu börjar han på en ny serie med en FBI-agent i huvudrollen: Atlee Pine. Och jag var sugen på en sådan här typ av bok. Har nyligen läst Nevada Barr senaste (Mörk labyrint) och den är något liknande. Båda utspelar sig faktiskt i olika nationalparker. Men Baldacci har en fullfjädrad, duktig FBI-agent som är huvudperson. Så klart är hon både smart, stark och kapabel till det mesta. Enstöring men ändå med en förmåga att ha vänner både här och där… Hon väljer jobben på de stationer där hon jobbar ensam och som är ensligt belägna, som denna senaste i närheten av Grand Canyon. Så klart har det hänt något som påverkar hennes liv, hennes tvillingsyster rövades bort när de bara var sex år. Atlee söker svaret på vem som gjorde det och hon har en trolig kandidat. En av delarna i boken är att få honom att berätta vart hennes syster finns. Den andra är ett försvinnande. 

En turist försvinner under ett besök nere i Grand Canyon. Men det är något konstigt. Atlee blir tillsagd att hålla sig borta från fallet och inser att hon är något riktigt stort på spåren… Så klart kan hon inte släppa det… Hon får en oanad bundsförvant i sin sekreterare. Jag gillar det! Fart och fläkt och oväntade händelser. Ser fram emot nästa del i serien!

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Där kan du också se vilka fler utgåvor den finns i. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar