lördag 30 mars 2019

Mellan himmel och hav av Anna Fredriksson


Så har jag läst min första roman skriven av Anna Fredriksson. Valet föll på Mellan himmel och hav då jag skulle ha en ny bok att lyssna på i bilen och denna fanns till hands… Hon har kommit ut med flera stycken och jag har varit lite nyfiken på att läsa någon. 

Hon skriver bra. Den jag läste utspelar sig till största delen på Österlen och i Kiviks trakten. Men vissa delar är i Stockholm. Vi följer den vuxna dottern Josefin, hennes mamma Sally och så mormor/mamma Vanja. Josefin flyttade hemifrån i vredesmod då Sally (nykär och i ihopflyttartagen) undrade om det kanske snart var dags för Josefin att flytta hemifrån. De har knappt pratat under de senaste åren.  Under tiden har Josefin hittat kärleken, flyttat till en gård på landet utanför Kivik som hon och Harald försöker försörja sig på. Hon har också återtagit kontakten med sin farbror Åke och funnit sin mormor Vanja. 

Vanja lämnade Sally och sin man när Sally bara var 3 år. De har inte hört av varandra sedan dess och Sally vet inte ens om att hon lever. Men det gör Josefin, ändå har hon inte nämnt det för sin mamma. När så Åke dör och lämnar sitt hus till Sally ställs allt på sin spets. Sally passar på att flytta ner till Kivik för att försöka bli sams med Josefin. Men hur ska det gå med det faktum att Vanja bor i trakten? Samtidigt trivs Sally så bra i Kivik jämfört med Stockholm. 

Förvecklingar, hemligheter och så svårigheten att de knappt pratar med varandra. Turerna är många. Jag blir lite frustrerad över att de är så fega och inte kan tala med varandra. Vanja flyr konflikter, vill inte rota i det som är gjort. Sally vill mest bara bli sams med sin dotter och låter hennes vilja styra. Kommer de någonsin att bli sams och en familj… Den som läser får se…

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Där kan du också se vilka andra utgåvor den finns i. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar