lördag 9 mars 2019

Till min allra bästa vän av Maria Hamberg


Jag har ju noterat henne böcker på bibliotekets bokhyllor men jag har aldrig fått för mig att läsa. Inte förrän nu när jag läste om hennes nya bok som verkade intressant. Då bestämde jag mig för att låna hem någon av hennes tidigare böcker. Det blev hennes näst senaste bok Till min allra bästa vän.

Det börjar otroligt spännande. Kristina står upp mot sin far för att få åka som au-pair till London. Men hon bara måste bort från byn. Och han ger med sig! Men det blir en motig tid hos en överklassfamilj med två små flickor. Frun inspekterar henne och de två flickorna lite då och då, hennes make ser Kristina knappt röken av. Livet är så annorlunda mot det hemma. Från gården på landet i norra Sverige till storstan. Som tur är träffar hon Anabell som är au-pair hos grannfamiljen. Det blir inte en dans på rosor för det men mer uthärdligt. Och deras vänskap består. Båda två kommer från arbetarfamiljer. Kristina fortsätter som arbetare genom livet men Anabell vill något annat. Men väljer de rätt? Är det värt slitet, blir de nöjda med sina val och hur är deras liv? Vad döljer de för omvärlden och för sig själva?

Berättelsen hoppar i tid och rum. Från 60-tal till någon sorts nutid. Kristinas tid som au-pair, livet hemma med mamma och pappa, sitt eget vuxenliv som småbarnsförälder och sedan som gammal i en sjuksäng. Lite rörigt eftersom jag aldrig vet vad nästa kapitel ska handla om. Samtidigt kommer Kristina allt mer till insikt om hur hennes mammas liv egentligen såg ut och kanske säger det något om hennes eget? Så lite rörigt men det är ändå väldigt bra. Väl värt att läsa. Får allt ta och läsa några fler böcker av Maria Hamberg. Jag har reserverat den senaste…

/Liselott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar