lördag 8 februari 2020

"Brudar i svart" av Sirpa Kähkönen


Detta var en av författarna jag hamnade att lyssna till på bokmässan i september. Jag visste inte vem hon var men blev nyfiken på boken. Jag tyckte det lät som att denna var nyutgiven och att hon höll på med del två. Och ja, den är i alla fall nyöversatt men skrevs redan 1998. Den första av sju böcker som kom ut i Finland fram till 2016. Dessutom insåg jag att jag funderat på att läsa den bok av henne som tidigare getts ut på svenska, Granitmannen. Den kan ses som en prolog till serien.  

Huvudperson är Anna som söker sig från landet till stan Kuopio i östra Finland för att arbeta. Sedan följer vi hennes liv under några år, med början ungefär 1930. Först som tjänsteflicka hos doktorn och hans fru. När hon möter och blir betagen av en man, Lassi. Allt det nya, att vara Anna och inte veta hur hon vill vara eller hur hon skulle förändra sig. Lassi som är engagerad i arbetarnas rätt och politik. Något Anna inte håller sig det minsta informerad om men hon är kär. Hon knogar på med sitt. Arbetar, tjänar pengar och kan köpa sig en finare klänning. Har det ganska ok helt enkelt.

Det är Finland och vardagsslit och det rullar på men jag upplever det väldigt engagerande. Läser man baksidestexten avslöjas lite för mycket av vad som händer i boken.

Jag tycket författaren förmedlar känslan av att vara Anna bra. Hur hon känner osäkerhet, är stark när det behövs, möter svårigheter och finner glädje. Relationerna med systern och hennes familj, fadern, och så småningom (så mycket kan jag väl avslöja) sin make och hans familj. Hur det är att leva i skuggan av allt det stora som händer i världen (krigen, politiken).

Berättelsen tar upp Finlands historia. Om unga män som blir kommunister och vad det kan innebära för dem och familjen. Om flytt till Sovjet, om man sedan återvänder hem – hur påverkar det familjen man har. Hur påverkas man själv? Författaren är uppväxt i just Kuopio och skriver med utgångspunkt av det som hänt hennes egen släkt.  

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Där ser du också vilka andra utgåvor vi har av boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar