onsdag 5 februari 2020

"Främlingen" av Elly Griffiths


Åh, vad den var bra. Jag slukar hennes serie om arkeologen Ruth Galloway och kommissarie Harry Nelson. Men denna bok är inte en del i den serien utan något helt fristående och framförallt en bladvändare… Turligt nog uppdelad i olika delar med olika kvinnor i berättarrollen. Tur för då kunde jag med mycket vilja pausa – annars hade jag fått sträckläsa… 

Det börjar med att läraren Clare berättar om hur hon upplever och vad som händer när hennes kollega hittas mördad. Övriga berättare är kriminalinspektör Harbinder som utreder mordet och Clares dotter Georgia.

Griffiths lyckas skriva en spännande historia där jag inte säkert vet vem som är mördaren förrän på slutet. Lätt krypande inslag och en historia där skrivandet är ett tydligt inslag. Allt från en novell som har med mordet att göra till att Clare undervisar i skrivande och skriver en biografi om författaren till nyss nämnda novell och så Clares egna dagböcker! Ja vill inte skriva mer om handlingen så jag inte riskerar att berätta för mycket. Men jag hoppas ändå att ni kan bli sugna på att läsa...

Längtar redan efter Elly Griffiths nästa bok!
/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Där ser du också vilka andra utgåvor vi har av boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar