lördag 21 mars 2020

"Bekännelsen" av Jessie Burton

Denna bok fångade mig verkligen. Jag hade väldigt svårt att sluta läsa och lyckades inte förrän sista sidan... Jag ville verkligen veta hur det skulle gå! Rose står mitt i livet och är inte lycklig. Det går väl an men, nä livet är inte riktigt bra. Visst älskar hon sin sambo, de har ju hållt ihop länge och försöker förverkliga hans dröm om en foodtruck. Men så ställs saker på sin spets när hennes far ger henne två böcker. Kvinnan som skrivit dem, Constance Holden, kände hennes mamma Elise. Ja mer än kände, de hade ett förhållande och Constance var den sista som träffade Rose mamma innan hon försvann. Det är över 30 år sedan. Rose har aldrig känt sin mamma och pappa har inte velat berätta. Men nu öppnas en möjlighet till att få veta mer om Elise och få veta vad som hände. 

Men hur ska hon gå till väga. Constance lär ju inte bara släppa in henne och börja prata. När Rose försöker nå Constance via hennes agent öppnar sig en annan möjlighet. Plötsligt är Rose anställd (under falskt namn) som Constance asssistent/hushållerska. Ja liksom du måste undra så undrade jag - hur ska detta kunna sluta väl!? Men jag avslöjar ingenting...

Parallellt med denna berättelse i nutid följer vi Elise från hennes första möte med Constance i London, vidare till en filminspelning i Los Angeles och fram till att hon försvinner. Härlig kärlek, relationer, tragik och sorg. Här händer massor men ändå inte för mycket och det är som sagt svårt att sluta läsa. Extra roligt var det att läsa en berättelse som utspelar sig under 1980-talet. Det gör jag nog inte så ofta!

Författarens första bok Miniatyrmakaren var väldigt omtalad men jag blev inte så förtjust i den. Men denna var otroligt mycket bättre. Så nu måste jag nog titta lite närmre på hennes förra bok Musan.

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Där ser du också vilka andra utgåvor vi har av boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar