onsdag 18 mars 2020

Sent på dagen av Tessa Hadley

Detta är andra boken av Tessa Hadley som jag läser. Jag är mycket förtjust i hennes sätt att göra ett utsnitt ur människors liv och presentera dem för mig i bokform. Jag vet aldrig hur det egentligen slutar, jag skulle kunna hitta på många storys på vad som hände sedan. Hon lämnar mig inte helt i sticket, det blir ett avslut men ett öppet sådant. Men hon skriver så initierat och trovärdigt om människorna i berättelsen att det är ett nöje att följa dem den tid jag får. Inte utan att jag blir sugen på att läsa några av hennes andra böcker på engelska. Hon har skrivit tre andra romaner och tre novellsamlingar.

Men nu vill du väl veta lite mer om denna bok. Alex och Christine är gifta sedan länge. Slöar hemma en sommarkväll när Lydia ringer, hennes man Zach har helt oväntat dött. Plötsligt vänds det liv de känner till helt upp och ner. De fyra är vänner sedan 20-årsåldern men de två männen respektive kvinnorna har känt varandra längre. De umgås mycket och har barn som växt upp tillsammans. En väl ihopvävd vänskapskvartett har nu blivit tre. Och den som dött, är alla överens om, är den som minst av allt kunde undvaras. Det var han som höll ihop dem. 

Till en början följer vi de första dagarna efter dödsfallet. Lydia flyttar hem till Alex och Christine, Lydias och Zachs dotter Grace hämtas hem från konststudierna och de sörjer, var och en på sitt sätt. Men det är bara de första 38 sidorna. Sedan går vi tillbaka i tiden en si så där 30 år. Då när Lydia och Christine bodde ihop och de lärde känna Alex och Zach. Så växlar berättelsen mellan nutid och dåtid. Vi lär känna dem alla och jag älskar det. Människor med fel och brister, som känt varandra länge (vad nu det kan innebära för relationerna) och som alla påverkas av Zachs död. Berättelsen växlar fram till ett crescendo som jag inte ska knysta ett ljud om… Men läs denna bok!

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Där ser du också vilka andra utgåvor vi har av boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar