onsdag 29 april 2020

"Spåren efter dig" av Katherine Webb

Detta är åttonde boken av Katherine Webb som vi köper in. Jag har inte läst riktigt alla och hon skriver dem ändå så pass olika att jag aldrig riktigt vet vad jag kan förvänta mig när jag börjar läsa.  Den allra bästa (och den mörkaste av dem) tycker jag är "Sanningen om Alice". Men denna är (enligt min mening) en av de bättre. Kanske för att den inte är en sockersöt feelgood utan mer verklighetstrogen och dessutom gränsar till att bli en deckare. Det är andra boken det senaste halvåret som utspelar sig i Bath och tar fasta på när staden bombas. Undra om inte huvudpersonerna i båda böckerna lyckas befinna sig i samma park när bombningen sker... De överlever i alla fall båda två. Men nu fokus på Frances som är huvudperson i denna bok. 

Den natt 1942 när bombningen sker borde hon haft uppsikt över Davy, en pojke hon ofta passar. Men denna dag är Wyns födelsedag. Wyn som var Frances bästa vän men som försvann under första världskriget och som hon fortfarande saknar. Frances var tvungen att få en stund för sig själv och då faller bomberna. När allt stillnar är Davy borta. Frances känner ansvar för att hitta honom, hans mamma är Wyns äldre syster... Men Davy är spårlöst borta. 

Men annat kommer upp i dagen efter bombningarna. Wyn hittas, eller hennes kropp, nedgrävd på bakgården till familjens hus. Hur är det möjligt, Franes kan inte förstå. Det stämmer inte med vem som fälldes och avrättades för mordet. En man hon själv avslöjade. Minns hon rätt över vad som skedde tiden före Wyns försvinnande? Är rätt person dömd? Minnena kommer långsamt upp till ytan samtidigt som hon letar efter Davy. Kommer hon att få rätsida på vem som mördade Wyn och kommer Davy att hittas vid liv. 

Vi följer Frances som liten flicka och som vuxen kvinna. Kontrasterna mellan olika samhällsklasser i Bath under första världskriget och Frances liv under andra världskriget. Här finns Frances moster Pam och Wyns storebror Owen och beskrivningar av hur livet kunde se ut i Bath vid tiden. Det är mycket bra och riktigt spännande!

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar