onsdag 2 december 2020

"De sju morden på Evelyn Hardcastle" av Stuart Turton

Nämns Agatha Christie på omslaget av en bok med mening att denna bok liknar hennes stil då har jag svårt att inte vilja läsa den. Älskar pusseldeckare som inte är allt för hemska gärna i en tidigt 1900-tals miljö. Denna var en pusseldeckare, miljön är innan mobiltelefoner med de första bilarna men ändå på något sätt obestämbar i tid. En herrgård i förfall långt från närmsta by. Herrskap och tjänstefolk och ett mord som ska lösas…

Men förutsättningarna är väldigt speciella! Aiden Bishop har 8 dagar på sig att ta reda på vem som mördade Evelyn Hardcastle. Men det är 8 dagar i olika kroppar, olika människor som alla befinner sig på herrgården för en maskeradbal. Det är egentligen inte 8 dagar eller ja, det är ju det. Men det är samma dag som upplevs om och om igen. Fram till den sista… Verkar det rörigt. Det är nästan bäst att bara börja läsa – då ger det sig lite lättare (kanske) Jag hängde hyfsat med i alla fall trots att jag läste i ett rasande tempo för att jag bara måste! Måste få reda på hur det hängde ihop, om mördaren skulle avslöjas! Fullständigt fascinerande, härligt tjock (den var dock bitvis lite hemsk) och jag är så imponerad av författaren som fick ihop det. Dessutom men en härlig tvist på slutet – som jag köper. Men gör du?

Liselott

P.S. Denna bok tipsar jag också om i podavsnittet med julklapps-/julläsningstips. Här hittar ni alla våra boktips i podden och på youtube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar