onsdag 16 december 2020

Dubbelporträtt av Agneta Pleijel

 

Agneta Pleijel har en diger lista på utgivna böcker. De två senaste har jag hört gott om funderat på att läsa - men det har inte blivit av (än). Men som kom hon med ytterligare en ny bok: Dubbelporträtt. Och eftersom den ena huvudpersonen var en av mina favoritförfattare (Agatha Christie) och att boken var tämligen kort så kom jag mig för att börja läsa… och den fångade mig. Två åldrande människor som lite (eller mycket motvilligt) tussas ihop. Den ena ska ”bara sitta still” och den andra ska måla hennes porträtt. Det blir en berättelse om dessa tillfällen och vad de kunde tänkas prata om under dessa timmar tillsammans. Konstnären är också en kändis Oskar Kokoschka. Och porträttet i fråga har blivit målat och går att söka upp på internet!

Jag gillar den här typen av berättelser. Där människor ser tillbaka på sitt liv och berättar om det för mig som läsare. Extra kul att läsa den nu när jag sett ett par filmer som (löst?) bygger på Agatha Christies liv. Dessa kan fortfarande ses på SVTplay (”Agathas gåta” och ”Agathas gåta – Ishtars förbannelse”) och där finns även en dokumentär om Agatha Christie. Dessutom var det en liten intervju med Agneta Pleijel i senaste numret av tidskriften ”Vi läser” (den kan du läsa på Ronneby bibliotek). Där berättar hon om tillkomsten av denna bok.

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar