lördag 5 december 2020

Ingenting mindre än ett mirakel av Markus Zusak

Förra boken jag läste av denna författare kom redan 2008 (innan biblioteket hade någon blogg att skriva på). Den var sååå bra! Har även blivit filmad.  Han har kommit med några ungdomsböcker under åren som en kollega tycker är riktigt bra. De har inte jag läst (än). En finns med i bloggen. Men detta är hans första bok för vuxna sedan 2005! Och den har tagit lång tid för honom att skriva. Jag kan förstå varför. Det är en snirklande, sammanvävd berättelser om en man, hans första kärlek, hans andra kärlek och deras fem pojkar. Om en kvinna som tvingas iväg av sin far (han planerar hennes flykt) för att få ett friare liv. Om hur hon träffar sin kärlek, dör, om de som är kvar och vad som egentligen hände? Om kärlek och att våga och våga förlåta.

Vi har en berättare, den äldsta brodern i syskonskaran. Han som tar över ansvaret för de fyra andra när fadern försvinner efter att deras mamma/hans fru avlidit. De kallar fadern för mördaren. Det tog sin tid för mig att komma in i berättelsen. Strax efter inledningen kommer det några kapitel om hur bröderna tränade, anordnade vadslagning om ett väldigt speciellt lopp runt en löparbana. Där undrade jag mycket över hur fortsättningen skulle bli. Men jag gav inte upp och det hoppas jag inte heller du gör. För även om mycket är oförståeligt, långt från min verklighet, så ger det sig så småningom. Här är sorg, smärta, oändlig kärlek, kamp och en makalös berättelse. Att han lyckas skriva den! Över 500 sidor i Australiens brännande sol med bråkande bröder och en familj som fallit isär men som kanske lyckas helas var en upplevelse. Men det var inget jag sträckläste utan tog en bit då och då.

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar