lördag 24 april 2021

Codex Alera del 1 "Furies of Calderon" av Jim Butcher

Om du tidigare läst mina inlägg så vet du antagligen att jag är ganska förtjust i Jim Butchers andra serie om detektiven/trollkarlen Harry Dresden.
Nu råkade det sig som så att jag vid ett tillfälle läst ut alla de böcker som kommit ut om sagda trollkarl, så min lillebror rekommenderade att jag skulle prova Butchers serie Codex Alera istället.

Det här är en renodlad fantasy-serie, med en annorlunda twist. Vi dyker in i en värld där människorna kan befalla och använda ett slags naturandar, kallade Furies, på ett sätt som man nog bara kan beskriva som magi.

”Alla” människor har kontakt med minst en Fury, och beroende på vilket naturelement din Fury tillhör så kan den, och i förlängningen du, göra olika saker. En vatten-Fury tillåter kommunikation på långt håll och har även ofta läkande förmågor. En jord-Fury skänker styrka och hjälper till att bygga fantastiskt starka hus, murar och liknande, och så vidare…

Först får vi följa Cursori-studenten Amara, som är på sitt examensuppdrag med sin mentor Fidelias. En medlem av Cursori jobbar för kronan som spion och budbärare, och det är i egenskap av spion som de båda är ute i fält. Saker går inte riktigt som det är tänkt, men mer om det i boken.

Istället hoppar vi till markägaren Bernard och hans systerson Tavi, som är ute och letar efter ett försvunnet får. Tavi är i det närmaste unik i Alera, eftersom han inte har någon Fury att kalla på. Han är dessutom en tanig grabb som får använda hjärnan för att lösa sina problem.
I en värld full av Fury-förstärkta människor har han nästan alltid en uppförsbacke att kämpa i, och han har svårt att mäta sig med sina jämnåriga.
Men han är älskad av Bernard och dennes syster Isana, som själv inte har några barn men tar hand om Tavi som om han vore hennes egen son.

Naturligtvis finns det en stor värld därute, och jag kan inte berätta allt här, det skulle ju förstöra upplevelsen för dig. Men det här är fantasy på rätt sätt. Det finns saker som vi får upptäcka hela tiden, tillsammans med huvudkaraktärerna. Det finns monster och krig, men också kärlek och vänskap, intriger och hemligheter. Jag är väldigt förtjust i Jim Butchers sätt att skapa världar, han har ett sätt att skriva som gör att jag lätt kan forma bilder i huvudet av omvärlden.

Furies of Calderon finns att boka i vår katalog och jag rekommenderar att du ger den en chans.

/Andreas

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar