onsdag 14 april 2021

"Em" av Kim Thúy

Det är något med hennes böcker och översättarens arbete. Jag bara flyter in i boken och följer med texten ord efter ord, sida efter sida. Även om denna bok inleds med författarens ord då hon utlovar ”oundvikligt känslomässigt kaos”. Och det låter ju inte så trevligt men ändå flyter jag med i boken.

Det kan knappast bli annat än känslomässigt kaos när Vietnamkrigets hemskheter och vad ockupation, motstånd, militärer gör med människor skildras. De som utsätts för något och de som utsätter. Hur de hanterar det i stunden och efteråt och vilken påverkan har det på framtiden?

Hat, kärlek och godhet följs åt genom berättelsen. Den vindlar fram och tillbaka i tid och rum. Människor möts, skiljs, möts igen och överlever på olika sätt allt de utsätts för och utsätter andra för. Men Kim Thúy gör människor av dem, människor som jag förstår, som finns i ett sammanhang.

Så ja, det är fruktansvärt och människor lider men texten och berättelsen gör att jag tar in det, får lite mer förståelse om vad Vietnamkriget gjorde med människor och vad människor är kapabla att göra för sig själv och för andra men också mot andra som jag inte fått till mig tidigare. Bara det gör den läsvärd men främst älskar jag hennes sätt att få mig flyta in i boken in i berättelsen och lära känna de människor hon porträtterar.

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar