lördag 17 april 2021

"Försvinnande värld" av Julia Phillips

Nu har jag ganska nyligen läst och bloggat om Roy Jacobsens skönlitterära bok som utspelar sig på Kamtjatkahalvön och dess närhet. Så när det dyker upp en annan bok som utspelar sig på samma halvö blev jag nyfiken. Jacobsens bok är historisk och denna är nutid så de skiljer sig ganska markant åt. Men samtidigt finns naturen och klimatet ständigt närvarande och jag får en liten inblick i de inföddas liv jämfört med de inflyttade ryssarna. Och viktigast av allt – det är bra!

Boken inleds med ett persongalleri, ska det vara nödvändigt tänker jag och läser igenom listan. Men jo, den behövs. För i bokens inledande kapitel (medan mamma jobbar) fördriver två systrar tiden på stranden en helt vanlig sommardag. Hjälper en man som vrickat foten till hans bil, följer med in i hans bil och ses aldrig mer. Fortsättningen är inte den vanliga deckaren man kunde förvänta sig. Istället upplever jag det som en samling noveller där alla huvudpersonerna på något sätt berörs av eller reflekterar över systrarnas försvinnanden. Då är det inte så dumt att ha den där listan med personer att bläddra till för att se vem är hen och vilka hör hen ihop med.

Nackdelen med novell-stuket är att jag får ju inte reda på hur livet för personen fortsätter efter jag fått hänga med på en festkväll med bastubad, vara med på en campingkväll med minst sagt överraskande slut eller hur blir relationerna mellan Natasja och hennes bror Denis etc. För författaren skriver fram personerna så bra att jag lätt faller in i dessa noveller. Jag känner med flertalet av dem, blir både arg och sorgsen. Samtidigt blir det en långsam läsning av boken. Någon novell då och då, den manar inte mig till sträckläsning som vissa andra böcker. Men berättelsen håller för det. Extra roligt är det att vissa personer dyker upp i flera noveller men ur en lite annan synvinkel och i ett annat sammanhang än senast.

Så sammantaget en riktigt bra debutroman av Julia Phillips. Nu får jag hålla utkik efter om det översätts fler böcker av henne.

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar