lördag 3 april 2021

"Småglädjeämnen" av Clare Chambers

Åh, den var ju inte alls som jag tänkt mig. Bra, men på ett annat sätt och inte alls något förväntat slut. Tyckte jag ens om slutet?! 

En kvinnlig journalist får i uppdrag att vederlägga att jungfrufödsel är möjlig och det finns en tänkbar kandidat. En kvinna säger sig ha fött en dotter utan att haft samlag med någon man! Kan tillägga att detta utspelar sig under 50-talet i England. Sagt och gjort, kontakt med kvinnan tas och processen kan börja.

Detta ämne påminde mig lite om en annan bok jag blev helt fast i när jag väl börjat läsa (och liksom denna var överraskande bra) nämligen "Miraklet" av Emma Donoghue. I den boken handlar det om att bevisa att en flicka lever trots att hon inget äter…

Men tillbaka till "Små glädjeämnen". Jean (som är den kvinnliga journalisten) fascineras av familjen hon blir en del av under processen fram till färdig artikel. Mamman Gretchen och hennes man Howard och den underbara dottern Margaret. De tar emot henne med öppna armar och blir hennes vänner. Själv närmar hon sig 40 och har ingen man eller barn, utan den känsliga och krävande modern är hennes familj och den Jeans liv kretsar kring. En situation som begränsar hennes liv fullständigt. Så samtidigt som vi tar del av provtagningar och forskandet i Gretchens liv och Margarets uppkomst lär vi känna Jean. För vänskapen som växer fram mellan henne och Gretchen ändrar Jeans liv. 

Mer vill jag inte skriva (då skulle jag lätt avslöja för mycket) utan läs själv denna berg-och dalbana av händelser i smått och stort som ändrar Jeans liv. Slutet hade jag gärna diskuterat med någon som läst boken!

 /Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar