onsdag 14 mars 2012

Roman eller noveller – vad har jag läst?

Det är morgon och Lloyd hör sin fru äta frukost med älskaren i lägenheten intill… Hon kommer strax därefter in till honom men han låtsas inte om att han lyssnat efter henne. Med ett sådant händelseförlopp på första sidan kunde jag inte motstå boken De imperfekta av Tom Rachman.

Den består egentligen inte av en berättelse utan av flera, där det gemensamma kittet är en engelskspråkig dagstidning i Rom. Flera av de anställda porträtteras och jag får en inblick i deras liv, tankar och känslor vid en viss händelse. Berättelserna speglar vilken typ av människa de blivit, om de är nöjda med det och hur de hanterar händelsen. Det är mycket osäkerhet, smärta, frustration men ibland också förnöjsamhet, eller kanske mer jag-får-vara-nöjd-med-det-här-även-om-jag-längtar-efter-något-mer. Många gånger gör framställningen att de känns som sorgliga personer. Eller är de bara mänskliga?

Vi får i tillbakablickar även följa de personer som startade tidning och hur den överlever genom åren. Likaså hur en tidning fungerar och spelet mellan olika yrkeskategorier.

Rachman skriver med en bra balans mellan dialog, person- och miljöbeskrivningar. Det är känsla i det och läsningen bara flyter på. Även om utgångspunkten är Rom flyttas vi mellan flera länder. När jag nu reflekterar över boken inser jag att om inte alla så flertalet berättelser handlar om relationer. Relationer till familj, vänner eller kollegor.

En liten bok som rymmer mycket mer än jag trodde när jag lånade hem den. Inget att plöja igenom från pärm till pärm. Utan jag stannar upp och funderar efter varje ny människa som jag lärt känna.

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar