onsdag 28 mars 2012

Andelen

Har ni läst serien om privatdeckaren Derek Strange och hans medarbetare Terry Quinn? Böckerna var mina favoriter när de kom på svenska i början av 2000-talet. Nu har författaren till dem, George Pelecanos, kommit med en ny serie om utredaren och Irak-veteranen Spero Lucas. Han letar upp stöldgods som folk blivit av med och har gott rykte i branschen. Jag gillar Spero Lucas men han är ingen vanlig Svensson direkt. Uppväxten och erfarenheterna från kriget har format honom. Lucas vet vad han vill med sitt liv och gör något han är bra på som ger tillräckligt med pengar i fickan.

Nu är det en man som blivit av med några paket marijuana. Som ni anar är de värda en del pengar. Snart dras Lucas in i en härva som blir farligare för honom och hans närmaste än han tänkt sig.
Pelecanos skriver så att jag lätt dras in i miljön och intresserar mig för personerna. Jag får reda på mycket om dem, och vad som format dem genom livet, utan att det på något sätt blir tråkigt. Det gäller inte bara Lucas utan alla som har lite utrymme i berättelsen. Men jag känner inte riktigt igen hans sätt att skriva. Språket är ganska avancerat och jag undrar om det är för att spegla Lucas. Det räknas även upp väldigt mycket märken på kläder och bilar, hänvisningar till kändisar, barer, restauranger etc. Lite tråkigt när jag inte känner till dem och det stör flytet i berättelsen.

Platsen är Washington D.C. och Pelecanos skriver ut vilka områden som berättelsen rör sig i. Det får mig att vilja ha en karta jämte mig och faktiskt se vilken gata Lucas sitter och spanar över ,eller hur platsen där brottet begicks ser ut.
Sammantaget är ändå Andelen en bra bok av Pelecanos. Eftersom det är början av en serie vet jag att huvudpersonen kommer att överleva vad som än händer. Men hans närmaste och de han tar hjälp av under utredningen riskerar att stryka med. Jag ser fram emot att få avsluta boken under veckan.
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar