onsdag 7 mars 2012

En bra bok vinner över sömnen…

Äntligen har Amanda Hellberg kommit med en ny bok om Maja Grå, Tistelblomman. Jag tyckte mycket om den förra, Döden på en blek häst.
Berättelsen utspelar sig i en by belägen på det skotska höglandet, och i ett övergivet hus en bit därifrån. Övergivet för att ingen bybo vill sätta sin fot i närheten av det. Där har hänt hemskheter och händer saker än idag… Men några inflyttade stadsbor köper huset och börjar renovera. Det dröjer inte länge förrän de lämnar huset...

Hit flyttar Maja med pojkvännen Jack. Maja som kan se mer än andra – ser spöken – men som ännu inte tagit mod till sig att berätta det för pojkvännen. Nu ska de bo tillsammans i det hemsökta huset. Jack för att renovera och måla tavlor och Maja för att skriva och illustrera barnböcker. Dagarna går och närvaron av något ont blir allt tydligare för Maja. Men vad är det som har hänt i huset? Vem går igen? Bit för bit nystas mysteriet upp. Med tanke på vad som händer i inledningen av boken (skildringen av en pojkes sista dag av barndom) är det inte alls som jag förväntar mig – härligt!
Boken är otroligt spännande, med spöken, deckargåtan och Majas och Jacks fortsatta relation. Allt är sammanvävt på ett ypperligt sätt av Hellberg. Jag kunde inte lägga boken ifrån mig. Dessutom började jag läsa den sent en kväll – tänkte till slut att det var säkrast att läsa klart så att jag visste hur det gick med spökena… Några mardrömmar ville jag inte ha.
/Liselott

2 kommentarer:

  1. Har den hemma, ska snart börja läsa, bara bli klar med Inspector Banks först... Har längtat sååå efter Maja Grå, längtar ännu mer efter att ha läst ditt inlägg! :-)

    /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom kommer hon under våren med en ungdomsroman: Jag väntar under mossan. Jag har redan ställt mig i kö på den!

      Radera