lördag 27 oktober 2018

Kautokeino, en blodig kniv av Lars Pettersson


Jag gillar att läsa deckare som inte utspelar sig på de typiska platserna. När jag satte upp böcker på stadsbiblioteket stötte jag på en för mig okänd författare, Lars Pettersson. Det har kommit tre böcker i den serie han skrivit och alla utspelar de sig uppe i norra Sverige/Norge/Finland. Huvudpersonen är Anna vars mamma är uppväxt i byn Kautokeino och där har deras familj sin mark och sina renar. Men Annas mamma har lämnat hembyn och Anna är till största delen uppväxt i Stockholm. Det är samerna och deras traditioner och liv och krocken som Anna upplever när hon under några veckor återvänder till mammans hemby.  Den senaste boken om Anna kom 2016. För den första boken tilldelades författaren Svenska  deckarakademins debutantpris 2012. Boken heter Kautokeino, en blodig kniv och det var denna jag började läsa. 

Jag upplever boken som en lite annan typ av berättande jämfört med andra spänningsromaner. Det hela utspelar sig i en härlig ödslig, vintervit, kall och karg miljö. I denna första återvänder Anna till mormor och morfar i Kautokeino i Norge där hennes kusin Nils Matti är anklagad för våldtäkt. Hon bör komma och ordna upp det här, åklagare som hon är. Men här blir flera kollisioner med Anna och kulturen hon kommer till. Men inte bara med kulturen utan med hennes egen familj. Kusinen hon ska försvara, mormor och moster. Det finns många spår i boken och det är inte alldeles lätt att hänga med i svängarna alltid. Men jag gillade den. Särskilt att den till stor del utspelar sig nära naturen.

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Kan läsas direkt som e-bok eller e-ljudbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar