onsdag 31 oktober 2018

Oförsiktig kärlek av Peter Robinson

Ett tag slukade jag varenda bok om kommissarie Alan Banks. Men så hände något efter den si så där 10.e boken och det blev inte fler lästa. Inte förrän denna sommar då jag på nytt började läsa dem och trivdes riktigt bra med kommissarien. Jag återupptäckte författarens härliga skildringar av natur och byar på den engelska landsbygden inklusive hans litteratur och musikreferenser. Det är mycket musik i böckerna då Banks själv lyssnar så ofta han kan. Dessutom är de spännande, kluriga och jag gillar att vi följer samma grupp poliser genom böckerna. Den senaste boken som kom är den 25.e  i ordningen av originalen på engelska. Men i den svenska utgivningen har den fått nr 18. Fråga mig inte hur detta hänger ihop! Men det verkar vara så att det är den 18.e på svenska. 

Denna senaste bok heter Oförsiktig kärlek och när jag läst ut boken och nu någon vecka senare reflekterar lite har jag nog en aning om var den kan fått titeln ifrån… Inget jag tänker avslöja här inte… Så klart följer vi Banks arbete som kommissarie. Denna gång hittas kroppen av en ung kvinna i en bil längs en ödslig väg. Bilen är sedan tidigare känd av polisen, den ska bara fraktas bort av ägaren. Hon var väl inte där från början… Vart kommer kvinnan ifrån? Hon kan inte vara någon vandrare som sökt skydd för så är hon inte klädd. Snart hittas ännu en kropp ute i naturen men på ett helt annat ställe. Denna gång en äldre man även han olämpligt klädd för att vandra. Har de båda dödsfallen alls med varandra att göra? 

/Liselott

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Den kan läsas direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar