onsdag 10 oktober 2018

Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf


Det finns så många klassiker som jag ännu inte har läst. Men så blev det av att läsa trilogin Löwensköldska ringen skriven av Selma Lagerlöf. Jag skulle se Västanåteaterns föreställning Anna Svärd och lite påläst ville jag vara. För en gång skull läste jag förordet till första delen som heter just Löwensköldska ringen och fick veta lite mer om böckerna och Selma Lagerlöf. Löwensköldska ringen utgör en släktkrönika i tre delar. Den första heter just "Löwensköldska ringen", den andra "Charlotte Löwensköld" och den tredje "Anna Swärd".

Denna första del beskrivs i förordet som en spökhistoria och jämförs med Herr Arnes penningar. Den senare läste jag för flera år sedan och tyckte då om den och en bra spökhistoria är aldrig fel… Jag blev inte besviken. Denna första korta roman berättar om själva ringen och tar sin början 1741 när Bengt Löwensköld somnar in. Hon berättar om vem Löwensköld var och hur ringen stjäls från hans grav och skänker olycka åt de som innehar den… Den är otroligt bra skriven och jag flyter lätt in i språket och berättelse. Det går knappt att sluta läsa. Dessutom slutar det med en cliffhanger och jag vill genast börja läsa nästa del…

/Liselott

PS del två tog inte riktigt vid där jag trodde men var nog så bra! Del tre var ytterligare lite annorlunda. 

Reservera böckerna på Ronneby biblioteks webbsida. Finns att läsa och lyssna på direkt och även i en lättläst version.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar