onsdag 17 oktober 2018

”Kodnamn Alice” av Kate Quinn


Efter att i flera veckor vräkt i mig nya deckare av mina favoritförfattare hittade jag en ännu värre bladvändare än alla dem tillsammans. Det gick inte att sluta läsa… Boken jag fått i min hand var Kodnamn Alice av Kate Quinn. Den första av hennes böcker som översatts till svenska. 

1947 är Charlie på väg till en abortklinik i Schwiez med sin mor. Men när det gör ett stopp i England smiter hon med ett tåg till London och letar upp en kvinna vid namn Evelyn Gardiner. Hon bör nämligen veta mer om vart Charlies försvunna kusin Rose kan återfinnas. Men mötet blir inte särskilt hoppingivande. Evelyn är rejält onykter och hotar Charlie med en pistol. Ändå slutar kvällen med att Charlie sover över på soffan.

Hur kvinnornas relation utvecklar sig till att de hamnar på ett fartyg över engelska kanalen tillsammans med Evelyns allt-i-allo får ni läsa er till själva. De är i alla fall på jakt efter kusinen. 

Varvat med Charlies sökande få vi följa Evelyns historia. Den tar sin början på ett advokatkontor 1915 där hon arbetar som sekreterare. Men efter ett mycket underligt samtal med kapten Cameron frågar han om hon vill tjäna fosterlandet – som spion…

Sedan följer si så där 500 sidor av spänning, spioneri och sökande efter försvunna personer. Inbakat är även humor, vänskap och så klart kärlek… Sorligt, hemskt och underbart på samma gång. Lysande i min mening! Tänk på att börja läsa den tidigt på dagen – om ni skulle drabbas av att inte kunna sluta läsa…

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar