lördag 2 februari 2019

Ásta av Jon Kalman Stefánsson


Jag kan inte låta bli att läsa hans böcker. Läsningen bara flyter, sidorna försvinner. Islands natur och karghet är en del av det han skriver men i denna bok än mer om människor, livsöden, kärlek, förtvivlan och svårigheter.

Här finns den vackra Helga som inte har någon ro i kroppen utan ger sig iväg och lämnar sina barn i källaren där hon bor. Flickorna skiljs åt, fadern (Sigvaldi) går sin väg. Ásta hamnar hos fostermor, Sigvaldi träffar en ny kvinna (Sigrid) men barnen tar han inte hem. Det är så småningom Ástas dotter som kallar Sigvaldi och Sigrid för mor och far. Ástas liv hos fostermor är ändå bra fram till hon är 15 år. Då händer saker som förändrar det. Hennes liv blir också oroligt, tillfälligheter styr det åt än det ena och än det andra hållet. 

Det är som gammal hon ser tillbaka på det, minns, skriver brev och på så sätt berättar för mig som läser. Samtidigt handlar det om Sigvaldi och hans liv. Han minns också tillbaka till episoder från sitt liv där han ligger på en trottoar efter att ha fallit från en stege. Sedan finns det en författare som för berättelsen framåt, en som jag undrar vem det är. Jon Kalman Stefánsson själv eller någon annan? Men tre tydliga röster, många episoder från Àstas och Sigvaldis liv och då också från Helgas liv, för de tre var ändå en familj en gång.

Hur mycket läsningen än flyter är det ändå rörigt och lite oklart, men kanske mest för att baksidestexten säger mig att det ska handla om Ástas liv i Wien och om kärlekshistorien med Josef. Det gör det, men inte i den utsträckning som jag förväntar mig. Hade jag läst lite långsammare och med mer eftertanke så hade jag nog fått bättre struktur. Men likväl är det en sorglig och underbar berättelse om dessa tre (Ásta, Sigvaldi och Helga) och alla de i sin tur har relationer med. Det de gör rätt och fel, valen som stakar ut vägen, tveksamheterna, när egoismen styr eller deras rädsla.

/Liselott


Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Kan läsas direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar