onsdag 6 juli 2011

Perfekt semesterbok!

Jag var lite tveksam till inledningen av boken Bröllopsfixaren. Berättarperspektivet tilltalade mig inte. Den som började berätta var Maggie – änka, mor till tre vuxna döttrar och mormor. Hon älskar att para ihop folk. Hennes högsta önskning är att döttrarna ska finna varsin man och gifta sig. Hon gör allt för att hjälpa dem på traven. Ganska så snart kommer fler röster in i berättelsen. Alla tre döttrarna och en ung polska som arbetar hos Maggie får komma till tals. Boken blir genast mycket bättre. Kanske för att jag fick några i min egen ålder att relatera till?

Boken innehåller vardagsliv, relationer som går åt skogen, spirande kärlek, funderingar över livet, umgänge med familj, vänner och grannar. Den var bättre än jag förväntade mig och klart läsvärd. Lyckas då Maggie med sitt mål att få döttrarna gifta? Tja det får du själva läsa men jag var på gott humör när jag slog ihop boken. En riktig feel-good-roman. Författarinnan Marita Conlon-McKenna gav för några år sedan ut boken En liten hattaffär på hörnet. Den finns också att låna från biblioteket.

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar