fredag 19 augusti 2011

Med början i två husvagnar

De sista dagarna av semestern ägnade jag åt Två husvagnar. En brokig historia om en samling jordgubbsplockare från olika östblocksländer som möts på en odling i England. De har alla olika skäl för att vara där, det enda de delar är drömmen om ett bättre liv. Till en början går allt sin gilla gång men efter en smått absurd incident involverande en försmådd hustru och en överkörd jordgubbsodlare drar gruppen ut på de engelska vägarna med en av husvagnarna. Fler absurda händelser blandas med helt trovärdiga dito och under resans gång blir de färre och färre i gruppen. Till slutet är endast två personer kvar, samt en hund som plötsligen sällat sig till gruppen längs vägen.

Under hela läsningen funderade jag på vad Marina Lewycka vill säga med boken. Samhällskritik blandas med ironi och humor och ibland blir det rent av en otäck stämning. Bitvis har jag svårt att hänga med i svängarna och uppfattar inte riktigt vilken tidsrymd historien spänner över. Men det är en bra historia, och jag blir lite förgrymmad över att inte få veta vad som händer med somliga i persongalleriet, de bara försvinner. Kanske ger jag mig så småningom i kast med En kort berättelse om traktorer på ukrainska som var den första boken av författaren som kom ut på svenska.

/Jenny


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar