onsdag 24 augusti 2011

Vad är det för hemligheter?

Det är en härlig berättelse av Andrew Taylor jag började läsa för några dagar sedan. Ja, jag har skrivit om flera av hans böcker tidigare, här och här. Denna utspelar sig i England år 1819 och tidsskildringen är riktigt bra. Allt från Londons värsta slum, herresäten, tjänstefolkets regioner, människors utsatthet och begräsningar som råder i samhället till resan i diligensens kupé. Fukten, missären och mörkret (som kanske sprids av människorna) omger mig. Jag är där i den tiden.

Den alltför nyfikne och hjälpsamme Thomas Shield får på nåder provanställning på en pojkskola vilket inte bara ger honom tak över huvudet utan också ett respektabelt jobb. Han kommer i kontakt med "nyrika" som försöker hävda sig mot familjer med anor, amerikanare (en del med pengar och inflytande) och en före detta svart slav. Alla är de ingredienser i berättelsen. Thomas står liksom osynlig för både herrskap och tjänstefolk, tillhör varken det ena eller andra, iakttar och lyssnar. Ser lite för mycket för sitt eget bästa och blir indragen i andras intriger, dels i sitt försök att hjälpa till men kanske främst för att han dras till två kvinnor. Kvinnor som Thomas aldrig mer skulle träffa om han sa nej till det han ombeds göra.

Redan från början av Thomas berättelse får jag som läsare reda på att leendet från en tilldragande kvinna är en av delarna i pusslet av händelser som obönhörligt för honom in mot den mörka mittpunkten av en labyrint, till en plats fylld av skrämmande hemligheter och fruktansvärda brott. Och vägen dit är riktigt underhållande och kusligt spännings- och stämningsskapande. Jag har just nu inte en aning om hur det ska sluta – det gillar jag. När jag nu kommit halvvägs i Den amerikanske pojken undrar jag var det är för hemligheter personerna gömmer för vandra. Dessutom vet jag inte säkert vilka som är elaka, beräknande, egoistiska, giriga, oskyldiga, förälskade eller vem som är död! Jag ska med spänning läsa vidare så fort jag har möjlighet.

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar