måndag 14 mars 2011

Möt döden på en blek häst (LDR1)

Vilken härligt läskig deckare, med mystiska, spöklika skräckinslag jag läst: Döden på en blek häst. Den var riktigt svår att lägga ifrån sig. Jag fick återvända till engelsk universitetsmiljö som jag gillar. Speciellt bra passar den ihop med spöken. Förra gången var jag i Cambridge, i boken Nattvandraren år 1786. Denna gång utspelar sig berättelsen i Oxford. Men miljön är väldigt lik, med gamla hus, mörka gränder, kanalen som rinner genom skolans områden, portvakten som vaktar elevhemmet. Det som också är gemensamt med Nattvandraren är spökena...

Men denna bok utspelar sig i nutid och det är huvudpersonen Maja Grå från Sverige som har gåvan(?) att se eller snarare uppleva spöken. De är så tydliga för henne att hon undrar varför inte rumskamraten vaknar av de ljud de åstadkommer och de lukter de för med sig. Redan första dagen i elevhemmet känner hon av en närvaro och det blir bara värre eller snarare otäckare.

Det finns givetvis mysterier att lösa som är kopplade till de spöken Maja besöks av. Som alltid vill spöken få frid... Majas mamma försvann för tio år sedan och har inte hörts av sedan dess. Samtidigt som Maja ska börja studera vid konstakademin i Oxford får hon reda på att mamman mördats. Inte för tio år sedan som hon skulle kunna tro, utan nyligen och i Brighton. Polisen har inte lyckats lösa fallet. Dessutom dog fyra kvinnliga studenter hastigt i samband med en fest för 25 år sedan. Dessa dödsfall är inte heller uppklarade. Kanske blev de mördade? Är det deras närvaro hon känner? Detta tillsammans med mystiska professorer, kurskamrater, relationerna dem emellan och vännerna som Maja inte riktigt vet var hon har gör Amanda Hellbergs andra roman kusligt bra. Jag är förvånad att jag inte drömde om spöken efter att ha läst denna bok tills läggdags - eller det kanske jag gjorde... Hennes debutroman Styggelsen kom 2008. Någon som har läst den?

/Liselott

Reservera boken i biblioteketskatalog.

2 kommentarer:

  1. Läser Styggelsen just nu. Oerhört otäck - inte bara läskig alltså - varning utfärdas! Får återkomma med recension när jag läst ut den. Om jag vågar läsa ut den...

    Åsa, Bokstugan
    http://bokstugan.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att Styggelsen är så läskig och otäck. Läste om boken i några bloggar. Maja Grå är med även i den! Kanske jag ska våga mig på den också men avvakta till sommarens ljusare kvällar...

    Jag ser fram emot din recension Åsa!

    SvaraRadera