onsdag 8 juni 2011

Den gav faktiskt mersmak!


Foto: Ulla Montan

Att slå upp första sidan i den inbundna pocketboken från 1999 var ingen höjdare. Pytteliten text, sidorna fyllda med bokstäver, pappret (av sämre kvalitet) var redan gulnat och dessutom följde nästan 300 likadana sidor...  Jag hade tidigare läst P D James senaste deckare om Adam Dalgleish, om han är bekant? Alla utspelar sig det senaste decenniet (om jag minns rätt) och var riktigt bra. De äldre böckerna om honom hade jag varit tveksam till. Men en kollega hade rekomenderat boken jag nu höll i min hand, Oskyldigt blod, som kom på engelska redan 1980 (där Dalgleish inte är med). Jag hoppades verkligen att berättelsen skulle vara bra.

På de första sidorna möter jag Philippa Palfrey. Hon har precis fyllt 18 och utnyttjar då sin rätt att ta reda på vilka hennes biologiska föräldar är. Hon har länge föreställt sig hur de ska vara men verkligheten visar sig vara en helt annan. Hennes far har våldfört sig på en 12-årig flicka och dött i fängelset. Hennes mor ska snart komma ut efter att ha suttit av sitt fängelsestraff, dömd för mord på flickan. Hur ska Philippa fortsätta sitt liv nu när hon fått denna vetskap? Hon väljer att skriva till sin riktiga mamma och erbjuda henne att dela lägenhet under ett par månader, för att de ska lära känna varandra igen.

Boken är ok i början men lyfter än mer när jag märker att det inte bara är Philippa jag får följa. Även hennes adoptivföräldrar får jag veta mer om. Deras liv förändras i och med Philippas val att stå på egna ben. Sist men definitivt inte minst följer jag den mördade flickans far, Scase. När mördaren har avtjänat sitt fängelsestraff har han svurit på att hämnas sin dotter. Förberedelserna är minutiösa och jag får följa dem.

Dessa människors historier berättas till en början i ett lugnt tempo. Men ju längre berättelsen varar ökar tempot. Hemligheter avslöjas och relationer ställs på sin spets. Beslut om framtiden måste fattas och Scase kommer allt närmre sitt mål. Beskrivningarna av flotta villor, sunkiga kvarter, gatorna de går på, sällskapslivet, hur huvudpersonerna lever sina liv, tänker, resonerar och interagerar – allt är riktigt bra. De gulnade sidorna glömde jag snart bort. Bokhögen hemma börjar att sina – jag tror allt det ska följa med en P.D James hem!

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

2 kommentarer:

  1. Åh, avundas dig - "oläst" och "P D James" är två begrepp som inte går ihop i min värld... /Åsa

    SvaraRadera
  2. Tycker du alla är lika bra eller har du någon favorit? Själv har jag beställt den första boken om Dalgleish, Slut hennes ögon.

    /Liselott

    SvaraRadera