torsdag 23 juni 2011

Midsommarläsning

Trevlig midsommar på er alla!

Ni har väl lånat hem en hög med böcker om det blir innesittarväder?
Själv har jag ett par P.D. James, en Lesley Pearse och några trädgårdsböcker hemma. Sedan har vi fått in en ny bok från Sekwa förlag: Vända blad av Julie Jézéquel. Den verkar vara läsvärd så jag tror jag lägger beslag på den också!

Annars kan ni skynda er ner och låna den bok jag precis läst... För drygt ett år sedan läste jag En gnista av hopp, en hemlig dröm av Geraldine O´Neill. En mysroman med kärlek, förvecklingar om drömmar som slår in. Åh vad jag tyckte om den. Nu har jag läst en annan bok av samma författare: Tara Flynn.



Båda tar sin början på den irländska landsbygden och utspelar sig kring mitten av 1900-talet. Vi får följa en kvinnas liv och utveckling från byn på landet till vuxenliv och flytt till England. Tara Flynn får vi börja följa tidigare än Kate som var huvudperson i En gnista av hopp, en hemlig dröm. Tara växer upp hos sin farfar och farbror. Föräldralösa Biddy som hela byn ser ner på är hennes bästa vän. När en ny förmögen familj flyttar till byn bli hon även vän med deras dotter Madeleine. Insynen i Madeleines värld och den lockelse den utgör får Tara att drömma om ett annat liv än det hon lever. Hon går sina egna vägar och kämpar för att nå det hon vill uppnå. Men hennes resa blir tuff, bakslagen många och hon måste vara stark för att orka kämpa vidare och nå sitt mål.


Det är en riktigt härlig kärleks- och äventyrsroman. Jag har läst några sådana den sista tiden (ett ganska skönt avbrott i alla de deckare) och jag tror det blir några fler inlägg i den genren under sommaren...


/Liselott
Reservera böcker av Geraldein O´Neill i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar