måndag 28 mars 2011

En trilogi av Andrew Taylor (LDR1)

Jag började med del två i Roth-trilogin: Främlingars dom (bok 2). Jag hade bestämt mig för att läsa något annat av Andrew Taylor, efter hans två senaste lysande böcker, och baksidestexten lockade mest på denna. Men det är ingen sympatisk huvudperson och berättare jag möter. David är kyrkoherde med obestämbar ålder. Han är änkling sedan tio år och har en dotter på sjutton. Det jag läser om honom får mig nästan att tycka det är tur för frun att hon dog. Jag överväger att sluta läsa men så tänker jag till lite extra. Boken utspelar sig 1970 och som tidsspegling för en kyrkans man eller kanske bara en äldre man i denna tid är han kanske rätt sann. Dessutom får jag hela tiden antydningar om att något hemskt kommer att hända, och jag vill ju veta vad detta hemska ska komma att bli!

Ett till synes helt harmlöst forskningsarbete om en lokal poet sätter i gång en händelsekedja som slutar i ett crescendo. Men vad är egentligen den utlösande faktorn till hemskheterna som händer, frågar jag mig efterhand. När jag läst färdigt denna andra bok i serien måste jag läsa den första, De fyra yttersta tingen (bok 1).

Bok 1 utspelar sig i mitten av 1990-talet och har en annorlunda uppbyggnad. Flera människor berättar och den skiljer sig från bok 2 i och med att här försvinner en flicka redan på sidan 48. Ska de finna henne överhuvudtaget och då död eller vid liv? Vi följer föräldrarna, Michael och Sally, och förövarna, Eddie och Angel. 

Trots detta tidiga försvinnande känner jag ändå att gemensamt för de tre böckerna är långsamheten i berättandet. En långsam stegring av spänningen fram till en avslutande klimax. Under tiden hinner vi lära känna människorna närmare och får kanske en förklaring till deras handlande. 

För i den avslutande tredje delen, De dödas mässa, möter vi återigen David och hans nu levande fru och blott 6-åriga dotter. Boken beskriver alltså hur allting började, i slutet av 1950-talet. Berättare är Wendy, väninna till frun, som iakttar och deltar i de händelser som ska resultera i hemskheterna i framtiden. Dessutom följer vi hennes olyckliga liv som utmynnar i att hon i princip utblottad söker skilsmässa från sin man.

Bok 2 utspelar sig i och kring Roth, kanske kommer namnet på trilogin därifrån. Bok 1 utspelar sig i London och bok 3 i katedralstaden Rosington. Jag får intrycket av att det är en lägre medelklass som skildras men med inslag från andra samhällsklasser. Det är mycket vardag, och en slitsam sådan. Likaså tycker jag mig skönja att böckerna alla handlar om olyckliga människor. De ser inte någon väg ut ur det - lycka är för andra och inte för dem. Böckerna tar också upp vad som formar människan, vad som gör henne ond eller god. Något jag inte skulle ha funderat på om jag bara läst en av böckerna. Men när jag kan sätta böckerna i relation till varandra, möta människorna i olika perspektiv, hur de interagerar och förhåller sig till varandra, då öppnar sig andra dimensioner i trilogin.

Det var synd jag inte läste dem i tänkt ordning. Då hade det blivit en annan aha-upplevelse. Men samtidigt hade det också varit intressant att läsa dem i omvänd ordning, för att följa människornas utveckling från yngre till äldre. Men det går utmärkt att läsa dem var och en för sig. Vill ni veta mer om trilogin finns en webbsida på engelska. Där läser jag att trilogin filmatiserats 2007 med titeln Fallen Angel.

/Liselott

Reservera böckerna i bibliotekets katalog.
Läs mer om böckerna på webben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar