måndag 12 december 2011

Mord i juletid

I tonåren plöjde jag Agatha Christies böcker om Hercule Poirot och Miss Marple, och det är inte ofta jag stöter på titlar som jag inte har läst. Därför blev jag glad när jag hittade Hercule Poirots jul i magasinet på Bräkne-Hoby bibliotek.

Boken är tillägnad Christies svåger James som önskade att morden i böckerna skulle bli lite våldsammare och blodigare och inte så "anemiska". Han fick som han ville, kan man som läsare konstatera.

Simeon Lee är rik som ett troll och elak som få. Julen närmar sig och han har bjudit in alla sina barn med respektive för att fira. Ingen tycker om honom, stämningen är tryckt och Lee spelar ut alla mot varandra för sitt egna höga nöjes skull. Alla har alltså motiv för att döda den gamle och på julafton hittas han mördad på ett brutalt sätt. Hercule Poirot råkar vara i närheten och kopplas in på fallet.

Även om jag inte längre känner samma fascination för Christies skrivande som i tonåren är det roligt att läsa hennes böcker igen. Fast om man letar efter julstämning ska man nog välja annan läsning.

/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar