torsdag 8 december 2011

Att återse gamla bekanta

Det var med spänning jag började läsa Jed Rubenfelds nya bok Dödsdriften. Hans förra bok skriver jag om här. Det hela börjar med att det den 16 september 1920 exploderar en bomb på Wall Street i New York. En terrorattack! Så mycket är historiskt sant, men vem som låg bakom vet man fortfarande inte. Men Rubenfelds bok leder så småningom fram till en möjlig(?) förklaring. 

På plats finns två gamla bekanta – läkaren Stratham Younger och poliskommissarien James Littlemore. I deras sällskap finns en ung dam som senare samma dag blir kidnappad. Dessutom vet jag som läsare att någon förföljer henne! Hänger dessa tre händelser ihop på något sätt eller är det tre separata gåtor som ska lösas? Herrarna dras på olika sätt in i händelseförloppet.

Som i förra boken blandas verkliga händelser in i denna fiktiva berättelse. Jag gillar det och lockas till att lära mig mer om olika historiska händelser. Visste ni till exempel att lastbilar med röntgenutrustning körde runt bland fältsjukhusen under första världskriget? Som i förra boken är Sigmund Freud med, och får sällskap av Marie Curie. Ni som kan er Freud kan härleda bokens titel till hans upptäckter. Händelser från första världskriget återberättas och har betydelse för bland annat Youngers personlighet. Kanske är det därför jag inte känner igen honom eller så läste jag slutet i förra boken för fort för att minnas alla detaljer… Det senare låter väldigt troligt.

Desto trevligare att få träffa Littelmore och hans familj igen. Synd att det inte är mer fokus på hans liv. Där verkar hända mycket som hade varit kul att läsa mer om. Men helheten är en spännande och väldigt händelserik berättelse. Om än något krånglig emellanåt. Men jag tycker slutet öppnar för en fortsättning.

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar