onsdag 28 december 2011

Vilken bladvändare!

När jag hörde Rikard Wolff läsa Dorian Grays porträtt fascinerades jag av hans röst. Tyvärr har jag inte hittat fler ljudböcker som han läst in. Ingen kunde väl undgå honom i filmen Änglagård. Jag har hört honom sjunga i radio och sett klipp från hans föreställningar. Senast såg jag honom på tv i Vem tror du att du är, där han sökte sin släkts historia. Jag fick en person bakom den offentliga och det var bara positivt.
När nu Rickard Wolffs självbiografi Rikitikitavi kom ut, och jag hörde att den skulle vara bra, lånade jag hem den. Den låg i bokhögen över en vecka. Men när jag började läsa blev den utläst på två dagar! Vid varje bladvädning gladdes jag av bokens lysande röda sidor.
Vill ni veta mer om mannen bakom rösten så måste ni läsa denna bok. Han berättar om sina föräldrar och far-och morföräldrar, om sin uppväxt, svårigheter, kärlekar, möten och slitet som skådespelare. Den går kronologiskt fram till sommaren 2011, med infällda kommentarer från nutidens Rikard lite då och då. Det är så bra.
Vill ni höra honom själv läsa boken så finns den som ljudbok. Att jag inte tänkte på det innan!
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar