onsdag 14 december 2011

Snart på tv!

Jag läste tio sidor och det skedde ett bankrån och en gisslansituation! Tre sidor till och ett mord begicks! Undra om den nya miniserien börjar på samma sätt?
Arne Dahl (alias Jan Arnald) har skrivit en deckarserie om A-gruppen, en specialenhet inom polisen. Såg i veckan att några av dessa böcker har filmats. Den första, Misterioso, visas på svt1 under mellandagarna. Jag läste några av hans böcker för några år sedan och tyckte om dem. Misterioso hade jag inte läst men det blev av nu. Dock har jag ett litet dilemma. Ska jag läsa ut hela boken och veta hur den slutar innan jag ser den på tv eller vänta tills efter?
Medverkande, och kanske en kommande stjärna (?) på skådespelarhimmlen, är Magnus Samuelsson. Kanske mer bekant som världens starkaste man. Jag såg honom i en liten roll i Göta kanal 3 och undrar hur hans skådespelarinsats kan tänkas vara? Jag tror jag vet vilken av poliserna han ska gestalta. Om det följer boken sjunger han i kör… På svts hemsida kommenterar författaren filmatiseringen: på det stora hela är det oväntat nära böckerna. Boken skrevs 1999 och det har ju hänt en del i samhället sedan dess. Ska bli spännande att se hur mycket boken anpassats till nutiden i filmen.
Om ni vill lyssna på den låt som gett boken sin titel kan ni göra det här. Misterioso beskrivs ingående i boken och jag sitter och lyssnar på den nu när skriver det här. Gillar den mer och mer!
Så långt jag läst hitintills i boken är det bra. Gillar att författaren förutom polisarbete får med personernas tankar och känslor. Än så länge mest Paul Hjelm, som är inblandad i gisslansitutionen.
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar