onsdag 25 januari 2012

Väl värd att upptäcka

Försäljningen av svavel från de isklädda och ogästvänliga polartrakterna är Takoriens huvudinkomst och grunden för många rika mäns välstånd. Men någonting är på gång där uppe. Uppror? Två agenter från hemliga polisen skickas dit för att undersöka saken. Men de är inte ensamma om att dras till området. Människor, häxor och varelser av alla de slag, men med olika intressen för ögonen, sammanstrålar där. Är det slumpen eller något större som styr?
Det händer alldeles för mycket för att jag ska lyckas beskriva den mångfacetterade berättelsen närmare. Det finns nog inte en egentlig huvudperson utan snarare ett tjog. Vissa försvinner eller dör just när jag fått kläm på dem, andra möter varandra på de mest oväntade platser och nya tillkommer ständigt. Jag har efter 375 sidor ingen aning om vart berättelsen är på väg, och det är ju trevligt. Jag anar berättelsens huvudspår men kan likväl ha helt fel (på ett positivt sätt). Men då har jag 200 sidor kvar i första delen av fyra och del två är minst lika tjock. Det finns med andra ord utrymme för många vändningar, intriger, samband och fler personer…
Boken jag läser är Svavelvinter av Erik Granström, som gavs ut första gången 2004. Kanske är det någon som läst den eller spelat den? En kollega till mig kände igen den som ett rollspel. Nu har författaren bytt förlag (det förra blev nedlagt) så det passar väl bra med en nyutgivning av första delen samtidigt som del två, Slaktare små, kommer ut.

Svavelvinter är en alldeles utmärkt bok som är svår att släppa, med mycket att fundera över mellan läsningarna: Annorlunda (påhittade?) världar och kulturer, hur varelserna egentligen ser ut, sambanden mellan händelser och om det var så bra att de öppnade den där porten… Men den tar tid att läsa så jag vet inte hur jag ska hinna läsa klart och klura färdigt över händelserna, och läsa en ny bok innan det är dags för mitt nästa blogginlägg. Dessutom vill jag helst fortsätta med del två i serien…
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar