torsdag 12 januari 2012

Sarahs nyckel – läs boken eller se filmen

Så många hemska händelser under andra världskriget. Många av dem har jag aldrig hört talas om. Tidigare har jag skrivit om boken Hotellet i hörnet av bitter och ljuv som tar upp interneringsläger för japaner i USA. I boken jag läst nu, Sarahs nyckel, tar Tatiana de Rosnay fasta Vel´ d´Hiv. Natten den 16 juli 1942 görs räder i hela Paris för att samla ihop många av stadens judar och skicka dem till interneringsläger. Runt 8000 av dessa människor (män, kvinnor och barn) förvaras under några fruktansvärda dagar i en idrottsanläggning i Paris. De är förtvivlade över situationen, utan mat, vatten eller fungerande toaletter. Därefter förs de vidare till koncentrationslägren. Knappt inga återvände.Läs mer om händelsen i svenska Wikipedia och gå vidare till den franska om du kan språket.
De Rosnay skriver inget historiskt verk men väver ett möjligt scenario utifrån händelsen. Hon berättar om Sarah och hennes familj och det som drabbar dem. Hon förankrar det i vår tid med hjälp av journalisten Julia Jarmond som ska skriva en artikel inför 60-årsdagen av händelsen. Hon berörs av Sarahs öde och måste ta reda på hela hennes historia. Historien är sammanlänkad med Julias egen familj och påverkar hennes val i livet.
Det är bra skrivet och boken är svår att släppa. Biblioteket har dessutom filmen som gjorts med boken som utgångspunkt. Tyvärr är den utlånad så jag hinner inte se den innan detta inlägg skrivs. Men den måste jag se!
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar