måndag 24 oktober 2011

Kurortssommar

Vanligtvis läser jag snabbt. Särskilt om det är en bok jag sett fram emot att få läsa. Augustenbad en sommar plockade jag med mig hem eftersom den såg trevlig ut (ja, jag väljer ibland böcker för deras framsidas skull) och för att Anneli Jordahl är en författare jag aldrig tidigare läst.

Poeten Andreas Öman anländer motvilligt till kurorten Augustenbad för att tillbringa sin sommar där. Hustrun och svärföräldrarna har bestämt att han behöver vistelsen. Han dricker för mycket och lever ohälsosamt. Eftersom Andreas inte har medel för vistelsen själv har han inget annat val än att lyda. Doktor Liljedahl som förestår kurorten ordinerar att dricka vatten och bada kallt samt avstå från allt vad alkohol heter. Andreas känner bara förakt för doktorns "reglor" och på midsommarafton blir suget för starkt. I ruset söker han upp den unga glansstrykerska han haft ögonen på sedan sin ankomst. Mötet får allvarliga konsekvenser. Det, blandat med övriga händelser och möten, gör att Andreas är en förändrad människa när vistelsen avslutas.

Oj, så sakta läsningen gick. Ett stycke, eller på sin höjd ett kapitel per dag. Inte för att jag inte tyckte att det var bra, för det gjorde jag. Det gick bara inte att läsa snabbt.

Det märks att journalisten Jordahl är intresserad av klassfrågan, och att förlägga handlingen till en kurort i slutet av 1890-talet ger henne bra uppslag till intrigen.

/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar