måndag 3 oktober 2011

Nedkopplad

Jag har hyfsad kontroll över de tekniska prylar som jag äger. Det är fortfarande jag som äger dem och inte tvärt om. Jag kan ibland gå ut på stan utan att ta med mig min mobil och jag stänger av den på natten. Samtidigt känns det ibland som om jag suttit lite för länge framför datorn och kollat om det hänt något på Facebook en eller två gånger för mycket. Men jag har fortfarande kontroll, tycker jag.

Journalisten Susan Maushart upplevde att hennes familj hade tappat kontrollen över tekniken. Hennes döttrar spenderade mer och mer tid på Facebook istället för att träffa sina vänner i verkligheten. Sonen spelade allt som oftast våldsspel på sin monsterdator. Själv verkade hennes iPhone ha klistrats fast i hennes hand, så svårt hade hon att skiljas från den. Kommunikationen inom familjen blev lidande. Så hon bestämde sig för att genomföra ett experiment. Under ett halvår skulle ingen i familjen ha tillgång till datorer, iPhones eller iPods i hemmet. TV var också förbjudet. Barnen, tonåringar alla tre, var inte alls lika entusiastiska som hon, men efter vissa mutor fogade de sig.

Hur gick det då? Vad hade familjen lärt sig efter att experimentet avslutades? Så klart gick det bra, och de lärde sig både ett och annat om sig själva och sina teknik- och medievanor. Men med det är det inte sagt att Maushart fördömer all teknik eller ens menar att det var bättre förr. Men kanske att vi borde tänka lite mer på hur vi använder tekniken, och till vad. Och framför allt inte glömma bort de mänskliga mötena.

Nedkopplad är en intressant och många gånger rolig bok.

/Jenny

Reservera boken i bibliotekets katalog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar