fredag 18 mars 2011

Qou Vadis - se filmen och läs boken

Nu har jag frångått mina normala läsvanor och lyckats få tag på en nobelpristagare. Polacken Henryk Sienkiewicz fick ta emot nobelpriset redan 1905 för sin roman Quo vadis. Handlingen utspelar sig i Rom under kejsar Neros tid, då kristendomen sågs som en kufisk sekt och skulle utrotas. Samtidigt som det är en historisk berättelse är det också en kärlekshistoria. Romaren och härföraren  Marcus Vinicius förälskar sig i ”slavflickan” Lygia som är kristen.
Som i alla berättelser om Rom och deras maktfullkomliga kejsare är det en osäker tid att leva i. Förutom en omöjlig kärlekshistoria får man följa hur en ny religion växer fram och hur den gamla kämpar för att hålla förändringen tillbaka.
Filmatiseringens huvudroller görs av Robert Taylor och Deborah Kerr, men den som gör en fantastisk rollprestation är Peter Ustinov (mer känd som Hercule Poirot) som kejsar Nero. Filmen fick åtta Oscarsnomineringen året den släpptes och får räknas som en klassiker, det är en riktig kostymfilm som tar närmare 3 timmar att se.
Jag kan varmt rekommendera filmen en dag när du har gott om tid och boken är säkert lika bra. Så här mot slutet får jag medge att jag nöjde mig med filmen och ströläste mest lite i boken för att kolla om historierna stämde. Vad jag kan se stämmer bok och film ovanligt bra överens och det kan möjligtvis bero på att den version av boken vi har är ett sammandrag. Det förklarar också varför jag hade för mig att boken skulle vara i 2 delar. Om någon har läst hela boken kan ni kanske berätta om ni saknar något i filmen?

/ Anneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar