måndag 19 september 2011

En liten smula underbar

Dawn French är en väldigt skojig kvinna. Tillsammans med Jennifer Saunders står hon bakom några av mina favoriter bland engelska komediserier. Skriver böcker gör hon också. Jag har precis läst ut A tiny bit marvellous.

Mo Battle är på väg att fylla femtio och upplever att hon blir gråare och gråare. Arbetet som barnpsykolog går bra och hon håller på att skriva en bok om tonåringar. Sina egna barn förstår hon sig dock inte alls på. Dora, 17 år, ser fram emot att sluta skolan, fylla 18 och söka till TV-programmet X-factor. Helst hänger hon på Facebook och tycker att hennes mamma är den jobbigaste personen i hela världen. Peter, 16 år, vill helst bli kallad Oscar efter sin största idol Oscar Wilde och är förälskad i praktikanten Noel på Mos jobb. Det är förresten Mo också. Livet blir ljust och glittrigt när Noel är i närheten. Mo börjar fundera på sin livssituation.

Det är tur att pappa Battle finns. Han är klippan som familjen vilar på. Medan Mo, Dora och Peter/Oscar får komma till tals kapitelvis boken igenom får pappan endast ett enda kapitel. Trots detta får man en ganska bra uppfattning om hans karaktär, genom de andras ögon.

Boken var inte så rolig som jag hade väntat mig, men ändå klart läsvärd. En del engelsk slang blev jag lite brydd över, men i helhet tycker jag att språket var lättförståeligt.

A tiny bit marvellous kommer snart ut på svenska med titeln En liten smula underbar.

/Jenny

Reservera boken i bibliotekets katalog

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du skriver om den här! Något att roa sig med i väntan på nya Ab Fab : )
    //Therese

    SvaraRadera
  2. Ja, hoppas bara att det blir lika bra som det gamla. Förresten tycker jag mig skönja ett visst släktskap mellan receptionisten i A Tiny Bit och Bubble i Ab Fab :-)

    SvaraRadera