fredag 30 september 2011

Det våras för tidshjulet

Boken New Spring har funnits ute ganska länge, men eftersom jag tidigare skrivit två bloggtexter om serien ”´The Wheel of Time” så kan jag lika gärna skriva några rader om prologen också.

Boken utspelar sig ungefär tjugo år innan den egentliga serien börjar, så man kan se New Spring lite som Robert Jordans Bilbo. Det är en lättläst och trevlig bok att börja med, och jag ångrar nästan att jag inte läste den innan jag började med resten av serien. Men å andra sidan, den kom ut långt efter The Eye of the World, som är den första boken. Hela fjorton år skiljer dessa böckers publicering åt, men stilen som Robert Jordan skriver på gör att det känns rätt att börja med New Spring, något som jag numera brukar ha för vana att göra när jag läser om mina tummade gamla exemplar.

Vi får följa en ung Moiraine Damored genom hennes sista dagar som Antagen (elev) i det Vita Tornet, där hon får höra om Drakens födelse. Vi följer henne genom hennes prövningar för att äntligen bli antagen in i den mystiska värld som tillhör Aes Sedai, kvinnorna som utövar den mest potenta politiska makten i världen, och även början på hennes resa när hon söker världen över efter Draken Återfödd, en man som enligt profetior och spådomar ska rädda världen ifrån mörker och död.

En annan person vi får stifta bekantskap med, om än något mer flyktigt, är Siuan Sanche. Hon kommer att bli en viktig person i serien och här får vi en inblick i hennes sista dagar som antagen, då hon och Moiraine går näst intill hand i hand. Siuan känns i den här boken mest som en vapendragare, lite som Merry eller Pippin, men det är ändå skönt att hon är med eftersom hennes och Moiraines vänskap är något som senare utvecklas i serien.

Vi möter även för första gången al’Lan Mandragoran, en krigare som kommer att spela en relativt stor roll i serien och får läsa om hans bakgrund, hur han deltog i det så kallade Aiel-kriget och hans första möte med den lilla men ack så intensiva Moiraine. Tro mig när jag säger att det finns en anledning till att han minns den resan, och det är inte för att Moiraine är charmerade och trevlig.

Om du fortfarande inte börjat läsa Robert Jordans böcker så vill jag rekommendera att du först läser New Spring, delvis för att det är en bra och välskriven bok, men också för att man i den får se att även Moiraine och Lan är relativt vanliga människor.

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar