onsdag 21 september 2011

Vänskap och kärlek i krigstid

Hjärta, smärta, vänskap, uppbrott, krig, elände och lycka. Nattens hjärta av Judith Lennox innehåller allt jag kan begära och lite till! Och det är riktigt bra. Jag har inte läst något av författarinnan tidigare, men skulle mycket väl kunna tänka mig att läsa något mer av henne.

Vi får följa Kay och Miranda och de vänner de träffar längs livets väg från 1936 till 1948. Två unga flickor från olika samhällsklasser, uppväxta och uppfostrade under vitt skilda förhållanden. De möts då Kay blir anställd som sällskapsdam åt Miranda. De blir bästa vänninor men skiljs snart åt då Kay avskedas för att ha hjälpt Miranda hemlighålla en begynnande kärleksaffär. Hur ska det gå för dem? Hur arg ska Mirandas far bli? Hur ska Kay lyckas överleva utslängd på gatan i Berlin? Kan hon ta sig hem till England igen? Ska vänninorna någonsin mötas igen? Vi rör oss mellan England, Frankrike, Tyskland och Ostpreussen.

Jag gillar att jag aldrig riktigt kan avgöra vad som ska hända här näst. Vissa berättelser är allt för förutsägbara, men inte denna. Dessutom berättade inte baksidestexten på boken allt som skulle hända i boken för en gång skull... Det som förvirrar mig när jag läser är att det inte alltid är tydliga avslut. Från en sida till nästa är det någon annan det handlar om och det tar några rader innan jag inser det. Men helhetsintrycket är helt klart godkänt.

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar