måndag 20 december 2010

Ni har kanske läst om Ya-Yaflickorna?

Jag har hållit i hennes tidigare bok Ya-Ya flickornas gudomliga hemligheter men inte lockats till att läsa den. Jag har i alla fall sett en snutt av filmen på tv men aldrig hela. När en ny bok av Rebecca Wells översatts till svenska var jag lite skeptisk. Men så läste jag att det hela var en berättelse om en familj, vänskap, förlust och kärlek. Det temat lockade, boken jag läste hemma var ändå ingen höjdare. Jag lånade hem Calla Lily Ponders magiska händer och började läsa. Vilken tur! Den var riktigt bra!

Jag började läsa om Calla Lily, boende i La Luna i Louisiana i den amerikanska södern. En småstad där alla känner alla och där hon föds 1953. Efter en introduktion av Calla Lily och hennes familj kommer första korta inblicken i hennes liv. Året är 1961 och jag läser om när hon och hennes väninna Renée för första gången träffar Sukey. Nästa kapitel utspelar sig 1962 då pojken Tucker anländer. Dessa tre är intensivt sammanflätade med Calla Lilys fortsatta liv och utveckling. Vänskapen dem emellan sätts bitvis på hårda prov under åren fram till 1984 då boken tyvärr slutar. Vi följer Calla Lily genom glädje, djup sorg och de val hon gör. Jag kan inte låta bli att känna med henne. Ibland får jag stanna kvar hos henne en längre tid, ibland bara några sidor. Ett kanske lite upphackat och ojämnt sätt att berätta men det passar berättelsen.

Rebecca Wells skriver riktigt bra. Beskrivningarna av människor och miljö gör att jag känner mig närvarande under de heta dagarna hemma i La Luna, i hennes förtvivlan, i New Orleans myllrande stadsliv eller vad hon nu befinner sig. Wells snuddar vid rasfrågan men jag önskar hon utvecklat den lite till. Calla Lily får i New Orleans möta något hon inte ens hört talas om hemma i La Luna: karlar som klär sig i kvinnokläder och homosexuella. Mode och frisyrer är en stor del av Calla Lilys liv och det märks i boken. Det känns som en bit av USA:s nutidshistoria. Jag kanske skulle läsa hennes första bok också…

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog

2 kommentarer:

  1. Har du läst någon av Joshilyn Jacksons romaner? Tycker du i så fall att det är samma stil på berättandet?

    SvaraRadera
  2. Nej det har jag inte gjort så jag har ingen aning om hur hon skriver.

    /Liselott

    SvaraRadera