torsdag 27 januari 2011

Åh så spännande!

De inledande kapitlen i fångade mig med en gång. En gata i Paris beskrivs så att jag vill åka dit. Jag möter en sorgsen kvinna som inte vet om hon vill leva eller dö och det fortsätter med en lysande beskrivning av en riktigt otäck händelse. Det är som att en film spelas upp för mina ögon.

Journalisten Diane Harpmann behöver skriva ett repotage för att få inte lite pengar. Hon följer med ett bröllopsfölje in på den mycket speciella kinesiska restarangen Bombyx. Den äktenskapliga lyckan vara inte länge då det plötsligt utbryter en eldstrid. Hon överlever mirakulöst och har samtidigt fångat gärningsmännen på bild. Jakten kan börja, jakten på henne och jakten på sanningen. En sanning som inte är så lätt att fånga som jag som läsare kan tro. Det är riktigt invecklat. Skuggor i natten, mystiska möten, inbrott och avslöjanden. Alla skyller på alla: kinesiska triader, rysk maffia, amerikanarna. Samtidigt avslöjas hennes liv och sorg bit för bit.

Som vanligt när det är riktigt bra så läser jag alldeles för snabbt för att hinna med i alla detaljer. Vad är det egentligen som ligger bakom skottlossningen? Jag får gå tillbaka och läsa om. Upplösningen är lika rafflande som inledningen. Jag beställer genast nästa bok av Anne Rambach om Diane Harpmann. Undra om den är lika bra?

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar