En skräckblandad brutalnostalgi är väl vad det är frågan om. Bilderna fyller oss med hisnande insikter om tidens obarmärtighet. Något man tog för givet har plötsligt spelat ut sin roll. En vägkrog har hamnat vid en återvändsgränd, en dansbana vuxit igen. En gammal mekanisk verkstad har förlorat sin konkurrensfördel och hastigt övergivits. De hann varken skruva ner stämpelklockan eller plocka med sig krukväxterna.
Det tycks alltså som om den ekonomiska globaliseringens innebörder nu på allvar har tagit skruv, i alla fall på ett känslomäsigt plan. Kanske känner vi av ett epokskifte, början på ett mer kringflackande levnadssätt, där bopålarna rycks upp redan innan de riktigt hunnit sätta sig. Med en rörligare arbetsmarknad knyts våra liv i allt mindre grad till geografiska platser.
Frågorna hopar sig. I det senaste numret av konst- och litteraturtidskriften 10TAL (tidigare känd som 00TAL, 90TAL och 80TAL) avhandlas ämnet ur en lång rad olika infallsvinklar. Med lite ansträngning kan man se globalisering och rotlöshet som ett tema för samtliga artiklar, författade av folk som Dan Jönsson, Édouard Glissant och Aase Berg. Udden är inte sällan riktad mot Sverigedemokraterna, vilket ju även var fallet under den mycket uppmärksammade Stockholms poesifestival, arrangerad härförleden av just 10TAL.
Senaste numret av 10TAL kan du nu läsa på Ronneby bibliotek. Tidigare nummer kan du dessutom låna hem.
Senaste numret av 10TAL kan du nu läsa på Ronneby bibliotek. Tidigare nummer kan du dessutom låna hem.
/Martin
Markerngen mot SD känns viktig. "Brutalnostalgi" är väl tyvärr någt som just det partiet ofta försöker anspela på.
SvaraRadera