fredag 7 januari 2011

Clintan är väl aldrig fel?


Jag har läst ett praktverk om Clint - Retrospektivt. Det är en riktig ”coffee-table-book” med massor av bilder. Jag rekommenderar inte att läsa boken i sängen, den är helt enkelt för tung.

Richard Schickel, vän till Clint Eastwood är den som står bakom boken. Han berättar på ett personligt sätt om hur han upplever Clintan och vad han gillar i hans filmer. I längden kan det bli lite tjatigt men det är ändå Clintan vi pratar om. Jag var i precis rätt ålder när filmerna om Dirty Harry kom, han var ”ascool”. Dessutom har jag alltid älskat västernfilmer och där har ju Clintan gjort en hel del. Överlag verkar jag ha sett de flesta av hans filmer, en gammal favorit är ”Den vilda fighten”.

Som den fåordige, ensamme hjälten finns det ingen som slår honom och den här boken får nog ses som ett idolporträtt. Ett favorittema enligt Schickel är familjer med problem som får hjälp av den mystiske främlingen. Sedan ger han sig iväg lika oförmärkt som han kom.

Bläddra, läs och njut men sitt gärna framför ett bord under tiden, det underlättar.

/Anneli

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar