måndag 3 januari 2011

När jag fick trädgård

Förra vintern väcktes mitt intresse för att läsa trädgårdsböcker. Vilka böcker jag fick tag på! Här är en av dem.

En som skriver många böcker om trädgårdar i alla former är Lena Israelsson. Hennes bok Klosterträdgårdar – himmelska platser på jorden är dock av ett annat slag. Det är ingen ren ”så-här- odlar-du-i-din-trädgård-bok". Istället tillfredställer hon sin egen och vår nyfikenhet om vad som döljer sig bakom klostermurarna. Hon möter munkar och nunnor som förestår dessa trädgårdar. De talar om livet och hon får odlingstips, som alltid grundar sig på miljövänligt tänkande. Lena Israelsson slås av deras avspända förhållningssätt till trädgårdsarbetet.

Så här nästan ett år senare minns jag bäst avsnittet som heter Syster Christas Humofix. Där får vi läsa om klostrets storsäljare – ett egentillverkat kompostmedel. Det påskyndar nedbrytningen av komposten från 2 år till 6-7 veckor! Låter för bra för att vara sant.

Lena Israelsson är riktigt bra på att skriva. Fakta blandat med funderingar, vackra foton av blommor och växter, inblick i klosterlivet på olika håll i världen och det jag nog gillar bäst 
 möten med människor.


/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar