måndag 17 januari 2011

Mord i grannstaden

När jag hittade en deckare som utspelade sig i grannstaden Karlshamn blev jag nyfiken, deckareläsare som jag är. Boken det gäller heter Böljelek: kyrkoherde Simon Eldfeldsts första fall och är skriven av paret Johanna Limme och Martin Palmqvist. De har tidigare skrivit nutidsdeckare och barnböcker och har nu gett sig på historiska deckare.

Handlingen utspelar sig mestadels år 1897, under några veckor då kungen Oscar II ska komma på besök. De styrande vill naturligtvis visa upp staden från sin bästa sida och alla blir uppmanade att tvätta bort smutsen och ”fattigdomen”. Tyvärr så börjar man hitta lik med siffran 13 skrivet på kroppen två veckor innan kungen ska komma. Det kunde inte inträffa vid en sämre tidpunkt och nu måste alla medel tas till. Man tillkallar kyrkoherden i Asarum att hjälpa polisen, han är ju duktig på siffror och läser detektivromaner…

Mordgåtan går i en stilla lunk med en trovärdig historisk miljö som bakgrund. Jag är inte helt hemma i Karlshamns historia men för mig verkar både geografi och historia stämma. Det är intressant att läsa om hur man löste polisfall innan alla kriminaltekniska möjligheter kom till. Jag förstår också att det kunde gå fel många gånger, när man t. ex. räknade med att brottslingen inte vågar ljuga för en kyrkans man.

Boken är en detektivroman av det snälla slaget i jämförelse med det blodiga och grymma innehåll som de flesta nya deckare har numera. Kan lite grann jämföras med Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith, vi får väl se om de kan bli lika populära. Jag väntar i alla fall på nästa del.

/Anneli

Reservera boken i bibliotekets katalog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar