onsdag 5 januari 2011

Mysterier...


Himalayabreven av Kristina Hård var väldigt svår att släppa när jag började läsa. Den är också väldigt svår att beskriva. Den väckte fler och fler frågor ju längre in i berättelsen jag kom och innehåller väldigt många olika trådar.

En kvinnlig huvudperson som byter identitet lite nu och då men som inte verkar veta vem hon egentligen är. Vid mitt första möte kallas hon Julia. Hon verkar söka något utan att finna - trygghet, kärlek, sig själv? En annan vill dödförklara henne för att få ut ett arv. En privatdetektiv söker henne. Hur länge kan Julia hålla sig undan? Vad är hennes mål? Någonstans finns pengar från ett rån – vem vet var de finns? Är Julia inblandad i rånet? En man blir påkörd – av vem? Ska han överleva? Vilken relation har han till henne?

Det finns även kopplingar tillbaka till år 1906. Elias Ersson skriver brev från Indien till Rosa Maria Backe i Sverige. Jag gillar den historiska delen, om män på upptäcktsresa mot Himalaya. Vad ska hända där. Ska de finna det de söker? Det blir två berättelser i en. Men så frågar jag mig: har de med varandra att göra? Kommer de att vävas ihop på något sätt? Jag hoppas på det.

Det är en oväntad berättelse. Ibland undrar jag vad den egentligen handlar om. Det blir inte den avslutade deckarhistoria jag förväntar mig. Det är många sätt väldigt upplyftande. Det är en bok fylld och uppbyggd av mysterier. Jag vet aldrig vad som ska hända näst vilken vändning berättelsen ska ta. Vem är huvudpersonen Julia egentligen? Hur har hennes bakgrund och uppväxt sett ut? Vad har format henne till att bli denna hemlighetsfulla kvinna? Kan hon leva med så många lögner? Är hon nöjd med det liv hon lever? Jag är inte säker på att jag fått svar på alla frågor när jag slutar läsa. Men det var spännande medan jag läste.

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar