tisdag 23 november 2010

2010 års Augustpristagare

Här presenterar vi årets vinnare av Svenska förläggareföreningens pris. Motiveringarna är hämtade från Augusprisets hemsida.


Årets svenska skönlitterära bok

Vad är fakta och vad är fiktion i Sigrid Combüchens roman Spill och vem har tolkningsföreträde? Den ”verkliga” Hedvig, som i brev berättar för författaren om sitt unga liv på 30-talet, eller Hedda, den skapade gestalten? Författarjaget försjunker i decenniets dofter och detaljer och låter damromanen handla såväl om sömnad och torftiga inackorderingsrum som om förtryck och frigörelse, medan den ”verkliga” Hedvig vill leva i nuet och inte se sitt liv som förspillt.
Sigrid Combüchen har skrivit en imponerande roman, stilistiskt och tekniskt formfulländad med många perspektivskiften, som ger henne möjlighet både att berätta underhållande om ett människoliv och att med intellektuell stringens reflektera kring det egna skrivandet.

2010 års Augustpris för Årets svenska fackbok
Den röda grevinnan av Yvonne Hirdman.
Genom att använda både traditionella historiska källor och privata brev, intervjuer och personliga minnen förvandlar Yvonne Hirdman sin personliga längtan efter mammas livshistoria till något allmängiltigt. Boken ger ett oförglömligt porträtt av en charmfull och begåvad kvinna och en färgstark bild av mellankrigstidens Europa.



2010 års Augustpris för Årets svenska barn- och ungdomsbok

Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld.

Med träffsäker galghumor förkroppsligas Majas koketta och samtidigt oförställda utanförskap. En av misstag amputerad tumme kastar ut läsaren på en irrfärd i sökandet efter identitet. Ett psykologiskt porträtt med särskild trovärdighet i uttrycket.









Svenska Förläggareföreningens Lilla Augustpris 2010

Kalla hjärtans dag av Christer El-Mochantaf, Vara
Smart, skruvad och underhållande är några av de epitet som kan fästas vid ”Kalla hjärtans” dag av Christer El-Mochantaf. Det är en betraktelse med glimten i ögat av en första generationens svensk mer än en andra generationens invandrare. Detta är dock ingen lek med perspektiv eller ironiska blinkningar utan en allvarlig uppmaning i en kall tid.


/Liselott

Reservera Spill i bibliotekets katalog

Reservera Den röda grevinnan i bibliotekets katalog

Reservera Här ligger jag och blöder i bibliotekets katalog


4 kommentarer:

  1. Jag har fått för mig att Combüchen är en ganska "svår" författare efter att ha läst "I norra Europa" för ganska länge sen. Så jag har undvikit henne sedan dess men jag har kanske fel?
    Men så är det med första intrycket, det biter sig fast tyvärr...

    SvaraRadera
  2. Jag har tyvärr inte läst något av henne. Jag ska höra med mina kollegor om de läst något.
    Ja, första intrycket är alltid viktigt. Det gäller att våga utmana sig själv att testa på en andra gång. Just nu är det ganksa lång kö på Spill. Men den går att låna till sin dator eller läsplatta som e-bok.

    /Liselott

    SvaraRadera
  3. Jag har precis läst ut Spill, och upplevde den inte som svår. Tyckte den var läsvärd, helt klart. Jag har inte läst något av henne tidigare så kan inte jämföra, tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Nej, att döma av recensionerna är Spill inte svår. Och det är iofs inget ovanligt att författare blir mer lättillgängliga längre fram i karriären. De litterära ambitionerna kanske går till överdrift i ungdomen och man vill sticka ut och framstå som väldigt seriös.

    Är det många som lånar e-böcker? Jag tycker att det är helt värdelöst att läsa på datorn.

    SvaraRadera